PERSONVERNERKLÆRING

Rådhuset Vingelens behandlingsansvar

Rådhuset Vingelen, ved daglig leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Der det daglige ansvaret er delegert, kommer det fram under hvert enkelt punkt. Delegeringen omfatter kun oppgavene og ikke ansvaret. Erklæringen inneholder opplysninger du har krav på når det samles inn opplysninger fra www.radhusetvingelen.no og andre digitale kanaler vi bruker og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger –Utfyllende regler om behandling av personopplysninger (§§5 –15).

Hva er personopplysninger?

Personopplysninger er informasjon som kan knyttes til en person, for eksempel navn, bosted, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og organisasjonsnummer.

Hvilken informasjon samler vi om deg?

Informasjon du har gitt oss
Dette kan være din e-postadresse, navn, hjemmeadresse osv. I all hovedsak informasjon som er nødvendig for å levere en tjeneste til deg eller for å forbedre opplevelsen din hos oss. Vi lagrer informasjonen du gir oss, slik at du kan utføre andre aktiviteter på nettstedet. Denne informasjonen inkluderer for eksempel navn og e-postadresse.

Informasjon som samles automatisk om deg
Dette inkluderer informasjon som automatisk lagres av informasjonskapsler og andre analyseverktøy. For eksempel din IP-adresse, språket i nettleseren din, skjermoppløsningen din etc. Denne informasjonen brukes til å forbedre kundeopplevelsen din. Når du bruker våre tjenester eller ser på innholdet på nettstedet vårt, kan aktivitetene dine logges.

Offentlig tilgjengelig informasjon
Vi kan samle informasjon om deg som er offentlig tilgjengelig.

Det er frivillig for de som besøker www.radhusetvingelen.no å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester, for eksempel å motta nyhetsbrev eller å melde seg på seminar. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

Haus Byrå er Rådhuset Vingelens databehandler for www.radhusetvingelen.no og vår leverandør for utvikling og vedlikehold av nettstedet. Opplysninger som samles inn i forbindelse med drift av nettsted, lagres på egne servere som driftes av leverandørene.

For registrering og rapportering i forbindelse med informasjon om våre ansatte er Poweroffice-databehandler for timerapportering, utleggsrapportering, fraværs-/ferie- og avspaseringsregistrering.

Hvordan bruker vi dine personlige data

Vi bruker dine personlige data for å yte service til deg. Dette inkluderer for eksempel

  • registrering av en brukerkonto.
  • gi deg andre tjenester du har bedt om og kommunisere med deg i forhold til disse tjenestene.
  • kommunisere og samhandle med deg og gi deg beskjed om endringer i tjenester.
  • forbedre kundeopplevelsen din.
  • oppfylle en forpliktelse i henhold til lov eller kontrakt.
  • Vi bruker dine personlige data på lovlig bakgrunn og/eller med ditt samtykke, for å forbedre opplevelsen din på nett samt forå oppfylle en forpliktelse i henhold til lov eller kontrakt.
  • På grunn av inngåelse av kontrakt eller oppfyllelse av kontraktsforpliktelser behandler vi dine personlige data for følgende formål:
  • for å identifisere deg.
  • for å gi deg en tjeneste.
  • for å kommunisere med deg.

Les mer om behandling av personopplysninger på Lovdata.

På grunnlag av legitim interesse behandler vi dine personlige data for følgende formål:

  • for å administrere og analysere vår kundebase (adferd og historikk) for å forbedre kvaliteten, variasjonen og tilgjengeligheten av tjenester som tilbys/leveres.
  • for å gjennomføre spørreundersøkelser om kundetilfredshet.

Så lenge du ikke har gitt oss andre opplysninger, anser vi at å tilby deg tjenester som ligner på din historikk og/eller din nettleseradferd for å være legitim interesse fra vår side. Med ditt samtykke behandler vi dine personlige data for følgende formål:

  • for å sende deg nyhetsbrev.
  • for andre formål har vi bedt deg om samtykke til.

Vi behandler dine personopplysninger for å oppfylle forpliktelser som er basert på gjeldende lov og/eller bruker dine personopplysninger for alternativer som følger av loven. Vi lagrer informasjon samlet om deg så lenge som nødvendig for regnskapsmessige formål eller andre forpliktelser som følger av loven, men ikke lenger enn 5 år. Dine personopplysninger blir kun behandlet av oss i Rådhuset Vingelen AS

Vi kan behandle dine personlige data for ytterligere formål som ikke er nevnt her, men som er kompatible med det opprinnelige formålet som dataene ble samlet inn for. For å gjøre dette vil vi sørge for at:

  • forbindelsen mellom formål, sammenheng og typen av personlige data er egnet for videre behandling.
  • den videre behandlingen ikke vil skade dine interesser og
  • at det vil finnes hensiktsmessig beskyttelse for behandling av data.
  • Vi vil informere deg om ytterligere behandling og formål.

Hvor lenge oppbevarer vi personopplysningene dine?

Vi lagrer ikke personopplysninger lenger og i større grad enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet med behandlingen med mindre det er lovpålagt, for eksempel gjennom regnskapsloven.

Regnskapsloven sier at blant annet dette skal oppbevares i minst 5 år:

Bilag som danner grunnlag for bokføring (inngående faktura, utgående faktura, bankbilag og lignende).Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering (kontospesifikasjon, kundespesifikasjon m.m.).

Regnskapsloven sier at blant annet dette skal oppbevares i minst 3,5 år:

  • Avtaler av betydning for bedriften.
  • Brev og annen informasjon som gir vesentlig tilleggsinformasjon til bokførte bilag.
  • Utgående ordresedler.

Informasjonskapsler (cookies) og nyhetsbrev

Det benyttes cookies på www.radhusetvingelen.no. Cookieser små datafiler som lagres på din enhet og blir brukt til statistikk og til å støtte deg som bruker. Ved å benytte www.roroshagen.no, samtykker du i at det lagres informasjonskapsler –i og med at de fleste nettlesere er innstilt slik at de automatisk aksepterer cookies. Dersom du ikke vil akseptere vår bruk av cookies, kan du trekke tilbake ditt samtykke ved å endre innstillingene i nettleseren.

Rådhuset Vingelen AS sender ut nyhetsbrev, med ujevn frekvens, via e-post. Nyhetsbrevene inneholder aktuell informasjon fra Rådhuset Vingelen AS. Nyhetsbrev er det frivillig å abonnere på, og for at du skal bli abonnent, må du registrere en e-postadresse . MailChimp er databehandler for nyhetsbrevet.

E-postadressen lagres i en egen databasetabell, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. Du kan når som helst avslutte ditt abonnement via en link i nyhetsbrevet.

Webanalyse og deling av innhold på radhusetvingelen.no

Google er Rådhuset Vingelen sin leverandør av verktøy for webanalyse, og Google er databehandler for dataene som samles inn til webanalyse. Rådhuset Vingelen bruker Google Analytics å utarbeide statistikk som vi benytter for å analysere, forbedre og videreutvikle www.radhusetvingelen.no. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er bl.a. hvor mange som besøker de ulike sidene, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Se Google Analytics’ sine prinsipper for sikkerhet og personvern for å lære mer om hvordan verktøyet innhenter, lagrer og benytter data.

Når du deler innlegg, legges informasjon inn der og da hos nettsamfunnet du velger. Hvordan det aktuelle nettsamfunnet håndtererdataene videre, reguleres av din avtale med nettsamfunnet. Informasjon om at du har delt et innlegg lagres imidlertid ikke hos oss.

Søkefunksjon på radhusetvingelen.no

Informasjon om hvilke søkeord som brukerne benytter på denne hjemmesiden lagres i en egen databasetabell. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre gjennom tilpasning av relevant innhold. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form og det er kun de 500 siste søkeordene som lagres til enhver tid. Søkeordene kan ikke kobles til personopplysninger om brukerne, slik som f.eks. en IP-adresse.

E-post og telefon

Rådhuset Vingelen benytter e-post og telefon som en del av det daglige arbeidet for å oppfylle våre oppgaver og gi deg god kundeservice. Våre medarbeidere benytter i tillegg e-post i alminnelig dialog med interne og eksterne kontakter. Den enkelte er ansvarlig for å slette meldinger som ikke lenger er aktuelle. Ved fratreden slettes e-postkontoene, men enkelte relevante e-poster vil normalt bli overført til kollegaer. Vi gjør deg oppmerksom på at vanlig e-post er ukryptert. Vi oppfordrer deg derfor ikke til å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via e-post.

Endringer i disse personvernreglene

Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer i disse personvernreglene.